Sinoć je u zaječarskom pozorištu završen takmičarski deo 33. Festivala „Dani Zorana Radmilovića“.
Stručni žiri Festivala u sastavu: dr Miroslav Radonjić, predsednik, dr Duško Ljuština, član i prof. dr Nenad Novaković, član, doneo je jednoglasnu odluku da Nagradu za najbolje glumačko ostvarenje na Festivalu dodeli Miodragu Mikiju Krstoviću za ulogu Vojina – Voje u predstavi „Udovica živog čoveka“, tekst i režija Dušan Kovačević, u produkciji Zvezdara teatra iz Beograda.
Miodrag Miki Krstović ostvario je upečatljivu, efektnu, duhovitu i nadasve uverljivu ulogu Vojislava u predstavi Zvezdara teatra, koja je u pravom smislu odigrana u duhu velikog Zorana Radmilovića. Prefinjen, inteligentan i žovijalan glumački izraz, obogaćen diskretnim improvizacijama otelotvorio je scenski šarmantan lik predodređenog gubitnika.
Žiri u istom sastavu doneo je jednoglasnu odluku da Nagradu za vizuelni identitet „Krstomir Milovanović“ dodeli predstavi „Ćelava pjevačica“ Ežena Joneska, u nadahnutom i izvanrednom prevodu, ili preciznije rečeno prepevu na bokeški Nevena Staničića, briljantnoj, inventivnoj i maštovitoj režiji neponovljivog Jagoša Markovića, izvođenju sjajnog glumačkog ansambla i produkciji Centra za kulturu Tivat. Kostimi Marije Marković Milojev i scenografija Tare Lazarević Kisić, perfektno su vizuelno oplemenili, u svakom segmentu odličnu predstavu.
Sve odluke donete su jednoglasno. Novinarsko─kritičarski žiri u sastavu: Tatjana Nježić „NIN“, Borka Trebješanin „Politika“ i Olivera Milošević RTS, Redakcija za kulturu i umetnost, doneo je odluku da Nagradu za najbolju mladu glumicu na 33. Festivalu „Dani Zorana Radmilovića“ dodeli Josipi Anković za ulogu Smrti u predstavi „Smrt na dopustu“ zagrebačkog kazališta Kerempuh, koju je po delu Žozea Saramaga režirao Kokan Mladenović.
U obrazloženju se kaže: „Na poseban način ubedljivo, s merom, glumački očaravajuće, filigranski donoseći slojeve i valere otelotvorila je naslovnu rolu ostvarajući zanosnu autentičnu kreaciju a istovremeno bivajući gradivni element ove značenjski potentne, pozorišno uzbudljive teatarske priče koja vivisekcira lice i naličje posrnuća današnjice“.
Novinarsko─kritičarski žiri u istom sastavu doneo je odluku da novoustanovljenu Nagradu za najbolju predstavu 33. Festivala „Dani Zorana Radmilovića“ dodeli predstavi „Ćelava pjevačica“ Ežena Joneska u režiji Jagoša Markovića i produkciji Centra za kulturu Tivat.
„Ova predstava putuje i osvaja nagrade i kao da postaje dovoljno samo reći tivatska „Ćelava pjevačica“ Jagoša Markovića.
Rediteljski bravurozno preplićući i transponujući –i jezički i mentalitetski – Joneskov apsurd i bokešku ’fjaku’ Jagoš Marković je iznedrio katarzično scensko ostvarenje koje je, između ostalog, punokrvna, umetnički snažna teatarska vivisekcija naših života, odnosa, vremena koje zapravo sami činimo takvim kakvo jeste. Kroz izvanrednu glumačku igru sjajan ansambl daruje publici nezaboravan pozorišni doživljaj tvoreći predstavu koja će, sva je prilika, poneti epitet – antologijska“.
Nagradu publike, prosečnom ocenom 9,73 osvojila je predstava „Udovica živog čoveka“, tekst i režija: Dušan Kovačević, produkcija: Zvezdara teatar, Beograd.
33. FESTIVAL „DANI ZORANA RADMILOVIĆA“
GLASOVI PUBLIKE:
9,73 „Udovica živog čoveka“, tekst i režija: Dušan Kovačević, produkcija: Zvezdara teatar, Beograd
9,42 „Smrt na dopustu“, tekst: Žoze Saramago, režija: Kokan Mladenović – Produkcija: Satiričko kazalište “Kerempuh”, Zagreb
9,37 „Obraćanje naciji“, tekst: Askanio Čelestini, režija: Bojan Đorđev – Produkcija: Atelje 212, Beograd
8,86 „Ćelava pjevačica“ , tekst: Ežen Jonesko, režija i adaptacija: Jagoš Marković, produkcija: Centar za kulturu Tivat, Crna Gora
8,50 „Nije smrt biciklo (da ti ga ukradu)“ , tekst: Biljana Srbljanović, režija: Andrej Nosov, produkcija:Narodno pozorište, Beograd
8,25 „Neki važan čovek“ tekst i režija: Željko Hubač, produkcija: Narodno pozorište Timočke Krajine „Zoran Radmilović“, Zaječar
7,58 „Šarlota Kasteli“ tekst: Miroslav Krleža, režija: Branislav Mićunović, produkcija: Beogradsko dramsko pozorište
Nagrade će biti svečano uručene u 20.00č. U čast nagrađenih večeras će pred zaječarskom publikom igrati Narodno pozorište Republike Srpske iz Banjaluke. Oni će izvesti komad ,,Švabica“ po tekstu Laze Lazarevića i u režiji Dušana Petrovića.
Poslednje takmičarske večeri Festivala ,,Dani Zorana Radmilovića“ zaječarska publika imala je priliku da pogleda predstavu ,,Udovica živog čoveka“ po tekstu i u režiji Dušana Kovačevića a u izvođenju Zvezdara teatra iz Beograda. Ova predstava prikazana je premijerno 8.oktobra u okviru slavlja povodom Zvezdarinog 40. rođendana kao 94. premijera od osnivanja ovog pozorišta.Kako otkriva akademik i dramski pisac Dušan Kovačević, ,,Udovica živog čoveka“ progovara o nasilju u porodici, temi koja je, nažalost, decenijama aktuelna kod nas. Komad je pisan dugo, i završen je baš u trenutku da najavi vredan jubilej – četiri decenije postojanja Zvezdara teatra. U ovoj ,,crnoj komediji“ prepleteno je nekoliko priča, a centralna je o nasilju nad ženama i slabijima uopšte. Drama ,,Udovica živog čoveka“ kazuje o ženi koja je prošla kroz pakao nasilja u porodici. Dušan Kovačević je tešku temu predstavio na komičan način kako bi lakše mogla da se gleda i sluša. Ono što je zanimljivo i možda retko u njegovom pisanju, a poprilično retko i u dramskoj literaturi uopšte, jeste da je većina uloga namenjena ženama. U ovom komadu nasilje je rešeno nečim jako bitnim, a to je – kada država ne radi svoj posao, onda ljudi preuzimaju ulogu države i vrše egzekuciju. Zapravo, ovaj komad i jeste prepisivanje života i liči na život danas.
Nagradu „Zoranov brk“ za glumačku bravuru večeras je poneo glumac Miodrag Krstović, koji je u predstavi sjajno oživeo ulogu Voje.
,,Zahvaljujem se žiriju na ovoj divnoj nagradi, ali ona definitivno pripada celom glumačkom ansamblu. Gde god da je večeras otišao „Brk“ bilo bi zasluženo. Svaka replika u tekstu je u sebi nosila jednu misao, a to je uz ovakvu glumačku podelu bila dobitna kombinacija. Kada je Duško Kovačević rekao ko igra u komadu, mojoj radosti nije bilo kraja jer ih sve volim i kao osobe i kao glumice. Od prve probe i tog našeg prvog susreta videlo se koliko se volimo i poštujemo. To se videlo i na sceni. Tvrdim da kada bi u našim porodicama bilo tog uzajamnog uvažavanja i ljubavi, mi bi bili jedna srećna zemlja. I mi smo večeras srećni što smo deo ovog velikog Festivala koji se igra u čast neprevaziđenog glumca Zorana Radmilovića. Publika je bila sjajna i hvala joj na tome“, rekao je glumac Miodrag Krstović.
Glumica Jelena Đokić u predstavi igra Martu oko koje se plete priča. Primećuje da je to jedna od najtužnijih sudbina koju je igrala.
,,Onog trenutka kada Marta dozvoli sebi dobrotu bez straha da će biti povređena i dozvoli da primi nežnost bez osećaja da će biti ogrebana, tada počinje njen put izlečenja. Ovo je vapaj da se to desi našem društvu, da se dogode dobrota i nežnost. Rad na predstavi bio je zahtevan ali ne i težak, jer smo se međusobno uvažavali i poštovali. Velika mi je čast da sarađujem sa Kovačevićem i ovim divnim glumačkim ansamblom“, rekla je glumica Jelena Đokić.
Nela Mihailović ogledala se u liku Martine majke Sofije, i ocenjuje da je ovaj komad u slavu žena tj. da muškarci ovog puta nisu dobro prošli kod Kovačevića.
,,Kovačevićev tekst i dobra glumačka podela je recept za dobro pozorište. Glumačko najveće zadovoljstvo je kada dobiješ neki zadatak koji je inspirativan i koji ti otvara neke fioke za koje nisi ni znao da imaš. Srećna sam što sam imala priliku da se upustim u rad na ovoj predstavi jer, bez obzira koliku kilometražu imali, ovakvi zadaci su za glumca uvek velika radost. Inače, puno puta sam bila na ovom Festivalu i uvek mu se rado vraćam. Pre svega jer ima tradiciju i jer se održava u slavu velikog glumca, neprevaziđenog majstora interpretacije Zorana Radmilovića“, istakla je glumica Nela Mihailović. Pored Nele Mihailović, Jelene Đokić i Miodraga Krstovića, uloge u komadu ,,Udovica živog čoveka“ oživeli su i Sunčica Milanović, Anđelika Simić i Dušan Tomić. Scenografiju je osmislila Vladislava Munić Kanington, kostime Dragica Laušević, a producent je bio Dragiša Ćurguz.